Rysk profylax

Häromdagen dök den här lappen upp bredvid ytterdörren. Den berättar att på grund av ”profylaktiskt renovering” så kommer varmvattnet vara avstängt från kl 10.00 21/6 till 5/7. Dvs två veckor utan varmvatten. ”Förr brukade det vara två månader” sa mamma L och tyckte nog att det trots allt skedde framsteg, och hos hennes syster i förorten Kuptjino är vattnet avstängt en hel månad. Detta är inget speciellt för Petersburg utan är ett allryskt fenomen: över hela landet stängs varmvattnet av några veckor varje sommar för förebyggande åtgärder. Alla jag talar med hyser stora tvivel om att något överhuvudtaget görs, men till den varmvattenlösa tillvaron är det bara att anpassa sig. Tidningen Ogonjok publicerade för något nummer sedan en undersökning om hur folk tvättar sig under profylaxen: den största andelen, 45%, tar till gamla hederliga metoder och värmer vatten på spisen, 20% går in för seriös problemlösning och skaffar egen varmvattenberedare (däribland familjen jag bor hos – hurra!), 6% använder vattenavstängningen till att stärka släkt- och familjeband och beger sig hem till någon annan för att tvätta sig – och passar på att umgås, 3% gör ett besök på en offentlig banja (bastu) och slutligen så tar 9% helt enkelt en kall dusch.

4 Svar to “Rysk profylax”


  1. 1 Christian 22 juni, 2010 kl. 6:39 f m

    Här nere i Krasnodarskij Krai lyckades de med konststycket att ha vattnet avstängt i endast 7 dagar i år. Jag tillhör för övrigt de 9 procent som helt enkelt duschar kallt de dagarna. Till min stora förvåning har jag fortsatt med det även efter att varmvattnet kommit åter.

    • 2 Ivanka 22 juni, 2010 kl. 9:41 e m

      En enda vecka? Vilken lyx! Det skulle även förvåna mig om jag jag duschade kallt när det inte behövdes… jag tror jag skulle satsa på något av de mest populära alternativen: skaffa varmvattenberedare om jag bodde här mer permanent och annars värma på spisen. Annars är jag hemskt nyfiken på kategorin övriga som måste uppgå till hela 17% om jag räknar rätt i hastigheten (45+20+9+6+3=83), hur många lösningar kan det finnas egentligen?

  2. 3 Lars Lönnberg 22 juni, 2010 kl. 8:20 f m

    Jag håller med ”mamma L” att framsteg har skett. Se bara vad bra att de annonserar avstängningen av varmvattnet. Det var ingen självklarhet förut :-)

    • 4 Ivanka 22 juni, 2010 kl. 9:42 e m

      Dessutom kan man glädja sig åt att kallvattnet är renare än varmvattnet ur kran, så med egen varmvattenberedare kan man duscha med bättre vattenkvalité. Men man måste vara snabb, för den har inte så stor kapacitet…


Lämna en kommentar




Flytt på gång!

Jag håller på och flyttar den här sidan. Än så länge försöker jag komma i håg att publicera inläggen här också, men flytta gärna med mig till blickmotost.se redan nu!