Röda segel på Neva

800px-Alyye_parusa

Röda segel på Neva

Jag tittade efter något helt annat, men fastnade vid en bild på stora röda segel på tidningens förstasida, och kände med ens att det faktiskt var alldeles nyss jag var i S:t Petersburg, även om det gick snabbt att komma in i den svenska vardagen.

När de vita nätterna är som allra ljusast sker högtiden Alyje parusy – Röda segel. Det handlar om en särskild nyans av rött, på engelska brukar man säga scarlett eller crimson, men vad det kan tänkas heta på svenska vet jag inte. Det är en högtid för vypuskniki – de som just slutat skolan. (Själva skolavslutningen brukar vara i slutet på maj.) Och innan jag åkte var det reklam över hela stan inför den här begivenheten.

Ett reportage med många bilder från årets firande finns hos fontanka.ru och även St Petersburg times har en kort notis. Firandet bestod bland annat av en stor konsert på Palatstorget. Konfrensier i år var ingen mindre än Ivan Urgant, han som ledde melodifestivalens final i Moskva för en dryg månad sedan. (Han är från St Petersburg, vilket folk brukar vara snara att påpeka.)  Och inte minst så seglar ett skepp med röda segel under de uppfällda broarna på Neva, accompanjerat av storslagna fyrverkerier.

Traditionen uppkom efter andra världskriget men var borta ett tag efter Sovjetunionens fall innan den återinfördes för ett antal år sedan. ”Det är det enda bra som vår borgmästare gjort, att hon återinförde den här högtiden” sa min rysklärare för ett par veckor sedan. Matvienko var inte hennes favorit, men hon fick något drömskt i blicken när hon började prata om de röda seglen.

Varför röda segel? Jo, det finns en berättelse av Alexander Grin från 1923 som heter just så. Den filmatiserades även 1961. Det beskrivs ofta som en saga. Den utspelar sig i en liten fiskeby, den tidigare sjömannen Longren försörjer sig på att tälja leksaksbåtar och har ensam ansvar för dottern Assol efter att hans fru dött. Som barn träffar Assol en gammal man som förutsäger att flickan en dag kommer att hämtas av en prins som kommer på en båt med röda segel. Flera år senare blir en ung ädling vars skepp lägger till i byn förälskad i flickan, och när han hör talas om förutsägelsen bestämmer han sig för att få den att slå in.

Fullspäckat med drömmar och romantik alltså, i den här traditionen som ska markera övergången från barndom till vuxenliv. Christel Lane diskuterar den sovjetiska varienten i Rites of Rulers, som jag skrivit om tidigare. Man kan också titta på en kort artikel i engelska wikipedia som fokuserar mer på den samtida varianten. Hela berättelsen Röda segel finns publicerad på internet på ryska eller engelska.

2 Svar to “Röda segel på Neva”


  1. 1 Kenneth Holan 3 juli, 2013 kl. 7:49 e m

    Hej, nu fattar jag lie mer av vad min förlovede pratade om :) Jag tyckte endå att det lät romantisk :)Du kunde nämt att de brukar ett svenskt skepp också, iallafall i år (2013)


Lämna en kommentar




Flytt på gång!

Jag håller på och flyttar den här sidan. Än så länge försöker jag komma i håg att publicera inläggen här också, men flytta gärna med mig till blickmotost.se redan nu!