Vidtas verkliga åtgärder?

Ryssland vidtar åtgärder mot rasism rapporterar DN idag efter att de ryska supportrarna skämt ut sig efter matchen mot Tjeckien i fredags. Låt oss hoppas att det stämmer, men rasismen bland ryska fotbollsupportrar är inget nytt problem, och tidigare har fotbollsförbundet vara rätt flata i den frågan. Jag har skrivit om det tidigare, och många minns kanske de av Spartak Moskvasupportrar ledda upploppen i december 2010. Även mitt favoritlag Zenit har problem med högerextrema klickar bland supportrarna.

Desto mer glädjande är naturligtvis hur Zenitspelarna och hela Rysslands lag skötte sig på plan. Hoppas det fortsätter så, och att Sverige kan göra något liknande ikväll.

 

Mer på temat

The Guardian: Moscow riots expose racism at the heart of Russian football

Fria tidningen: Utländska spelare lämnar Ryssland på grund av rasistiska trakasserier

 

0 Svar to “Vidtas verkliga åtgärder?”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Flytt på gång!

Jag håller på och flyttar den här sidan. Än så länge försöker jag komma i håg att publicera inläggen här också, men flytta gärna med mig till blickmotost.se redan nu!