Minnesdagar

Lentotjka leningradskoj pobedy

Min handledare har en teori om att avgörande händelser har en tendens att ske vissa dagar. Den 11 september är en uppenbar sådan dag. Den dag som fick honom att lansera denna teori var dock dagens datum, och då tänkte han inte på att en ovanligt stor del av min bekantskapskrets verkar fylla år idag.

Han har en tendens att se mönster väldigt snabbt, min gode handledare, men den 27 januari är ett datum som förbinder två av mänsklighetens mörkaste episoder även om de har mer gemensamt än detta datum.  I Sverige är dagen mest känd som förintelsedagen. Den passerar relativt obemärkt förbi, det var en mycket liten minoritet av mina kollegor som kunde komma på vad det är för dag idag, men jag såg att SvD har ett antal artiklar om det på förstasidan på nätet. Datumet är valt eftersom det var den 27 januari 1945 som de sovjetiska soldaterna öppnade Auschwitz och hemskheterna där kunde visas upp för världen.

Ett år tidigare skedde en annan befrielse. Den 27 januari 1944 lyftes slutligen den nästan 2,5 år långa belägringen av Leningrad. Att det är få i Sverige som vet vilken dag det skedde är kanske inte så märkligt, men förfärande många har aldrig ens hört talas om att Leningrad var belägrat,  är ovetande om det fruktansvärda lidande som pågick i Leningrad under de åren, om svälten, om de nästa overkliga dödstalen. Bara på Piskarevskojekyrkogården i staden norra förorter är över en halv miljon människor begravda.

I St Petersburg högtidlighålls naturligtvis denna befrielsedag. Till förra året, då det var 65-års jubileum instiftades några nya traditioner. Den ena är bandet som ni kan se på bilden. Inspirerad av populariteten hos St Georgijbandet, skapades Lentotjka Leningradskoj Pobedy. Det är baserat på bandet till medaljen för Leningrads försvar. Klockan 20.00 i kväll genomförs aktionen Svetja pamjati – minnesljus. Då tänds ljus till minne av alla de som dog under belägringen och den metronom som kunde höras slå med 60 slag per minut under belägringen, den har kallats stadens hjärtslag, kommer åter ljuda över staden.

0 Svar to “Minnesdagar”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Flytt på gång!

Jag håller på och flyttar den här sidan. Än så länge försöker jag komma i håg att publicera inläggen här också, men flytta gärna med mig till blickmotost.se redan nu!