Den osynliga staden

Gryning över sjön Svetlojar där man ska kunna skymta Kitezj i dimman...

Åkte genom ett vitt sagolandskap imorse på väg till kontoret för första gången i år. I öronen hade jag ett av de otaliga podradioprogram som jag inte hunnit lyssna på, och som om vädret inte varit nog för att hjälpa mig med omställningen från antipoderna, så handlade förra veckans avsnitt av Vetenskapsradion forum om den osynliga staden Kitezj vid sjön Svetlojar i Ryssland. Legenderna om staden som klarade sig från tatarernas invasion genom att bli osynlig har ända sedan medeltiden varit många i Ryssland. Kitezj är föremål för pilgrimsfärder, temat för en opera av Rimskij-Korsakov och motiv dikter och målningar (då i synlig form). Om staden gissningsvis är en legend, så är sjön Svetlojar alldeles verklig och belägen ca 17 mil från Nizjnij Novgorod.

Bilden kommer från ryska wikipedias artikel om Kitezj, där finns också gott om hänvisningar kring hur Kitezj figurerat i konst och folklor.

0 Svar to “Den osynliga staden”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Flytt på gång!

Jag håller på och flyttar den här sidan. Än så länge försöker jag komma i håg att publicera inläggen här också, men flytta gärna med mig till blickmotost.se redan nu!