”Om jag hade haft en plan hade jag snabbt hamnat i Magadan”

Det är idag 20 år sedan kuppen som skulle rädda Sovjetunionen men som istället accelererade dess sönderfall. Och det är fullt med mer eller mindre intressanta artiklar om detta på olika håll. Kuppen i augusti 1991 skedde långt innan jag började intressera mig för Ryssland på riktigt. Jag var ju inte så gammal då, men minns hur dramatiken kröp in genom radio och tv. Även för ett barn var det klart att mycket stod på spel. Några månader senare var Sovjetunionen borta. Läs gärna Kalle Kniiviläs "Klantiga kuppmakare räddade världen". Då det begav sig var han Moskvakorrespondent, nyss hemkommen från semester och "har inte planerat att Sovjetunionen ska spricka just i dag." Längst ner finns också en samling med en del intressanta länkar.

Och av dessa ska ni absolut inte missa Spiegels intervju med Michail Gorbatjov. (På engelska, det tyska originalet går säkert att hitta där med någonstans.) Det är fascinerande läsning, och Gorbatjov ger intryck av att vara en man som kan ge svar på tal och som med ålderns rätt kan kosta på sig att vara lite frispråkig. Några smakprov:

Om Jeltsin: They later elected him as party leader in Moscow. I supported it. He was energetic, and it took a long time for me to recognize my mistake. […] He should have been shunted out of the way and made an ambassador in a banana republic, where he could have smoked water pipes in peace.

Om att han inte hade någon plan för perestrojka: If I had had a plan for it, I would have quickly ended up in Magadan. [Dvs i fångläger]

Om varför glasnost (öppenhet) var nyckeln: The party establishment didn't need perestroika. Each of them had it made. The district party leader was the king in his district, the regional leader was a czar and the general secretary was practically God's equal.

Om att han skulle startat ett eget parti: I joined the Communist Party at 19, when I was still in school. My father had been on the front and my grandfather was an old communist — and I was supposed to blow the whole thing up? Today I know that I should have done it. But the man sitting in front of you is not a so-called statesman, but a completely normal person.

Om att han åkte på semester då i augusti 1991: I thought they would be idiots to take such a risk precisely at that moment, because it would sweep them away, too. But unfortunately they were truly idiots, and they destroyed everything. And we proved ourselves to be semi-idiots, myself included.

I intervjun är ambivalensen inför Sovjetunionen som många känner tydlig, precis som Gennadij Burbulis gav uttryck för tidigare i somras. Många beklagar dess sönderfall, betydligt färre vill tillbaka till den tiden. Som någon sa: "Den som inte saknar Sovjetunionen har inget hjärta, den som vill ha den tillbaka har ingen hjärna."

0 Svar to “”Om jag hade haft en plan hade jag snabbt hamnat i Magadan””



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Flytt på gång!

Jag håller på och flyttar den här sidan. Än så länge försöker jag komma i håg att publicera inläggen här också, men flytta gärna med mig till blickmotost.se redan nu!