Om nya Rysslandsböcker

Ett litet tips för den som vill följa med i vad som ges ut av (amerikanska) böcker om rysk historia, är att följa podcast-serien New Books in Russia and Eurasia. Formatet är i mitt tycke enkelt och genialt: programvärden ringer upp och pratar med författarna till nya böcker. Intervjuerna är jämfört med standardmedier evighetslång – runt en timme. Det krävs naturligtvis att man redan har ett intresse för ämnet, men för den som har det (som undertecknad) är det härligt att få höra så pass uttömmande samtal. Det gör att man faktiskt kan tillgodogöra sig en del av resonemangen även om man inte hinner läsa boken. Och det gör man ju allt som oftast inte. Värd för serien är Sean Guillory som också har den alltid läsvärda Sean’s Russia Blog. (Det finns förresten massor med ”New Books”-serier om man har andra intressen…)

Podcast har ju även den fördelen att man kan lyssna långt efter publiceringsdatum, så i går hörde jag en ett och ett halvt år gammal sändning där Marshall Poe intervjuar Rebecca Manley om hennes bok To the Tashkent Station. (Som jag absolut vill läsa!) Intervjun är väl värd att höra, inte bara för en fascinerande diskussion om evakueringen av stora befolkningsgrupper österut under andra världskriget, men det var också intressant att höra henne berätta om den krokiga vägen till ett forskningsämne. Dessutom hade jag stort nöje av den fantastiska sovjetbyråkratiska termen ”spontan självevakuering”. I resten av världen kallas det ”fly”.

0 Svar to “Om nya Rysslandsböcker”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Flytt på gång!

Jag håller på och flyttar den här sidan. Än så länge försöker jag komma i håg att publicera inläggen här också, men flytta gärna med mig till blickmotost.se redan nu!