Försvunna imperier

Jag har tillslut fått sett Istjeznuvsjaja imperia (försök säga det snabbt tio gånger) eller Försvunnet Imperium. En av förra årets mest uppmärksammade ryska filmer. Jag har förgäves letat genom hela Petersburg efter denna film, men så i förra veckan sprang jag på den i Kiev. Allt detta letande hade skruvat upp mina förväntningar, och därför är det inte utan att jag är en smula besviken.

Filmen utspelar sig i Moskva 1973-74, i centrum står förstaårsstudetenten Sergej, vuxenblivande, vänskap och kärlek. En liten roll har det forntida imperium Sergejs morfar arkeologen ägnat sig åt. Sovjetunionen var inte det första, eller sista, som försvann. Regissören Karen Sjachnazarov ska ha sagt att filmen handlar om det som ledde till Sovjetunionens fall – vardagen. (Sofia har skrivit mer om detta.)

När jag var i Petersburg för några veckor sedan, fick jag på grund av den ryska oviljan att planera ofrivillig fritid. Jag ägnade den åt att gå och se Karen Sjachnazarovs senaste film Palata no 6 som bygger på Tjechovs pjäs med samma namn (på svenska Paviljong 6). Det imperium där den skrevs är också försvunnet, och filmen utspelar sig i dagens Ryssland.  Vi får följa hur läkaren på psykiatrikliniken långsamt försjunker i sig själv och tillslut blir patient på den klinik han förut förestod. Den tyckte jag nog var bättre, kanske för att jag inte hade några förväntningar alls.

2 Svar to “Försvunna imperier”


  1. 1 Tobias 2 oktober, 2009 kl. 1:52 e m

    Jag såg Istjesnuvsjaja Imperija på den ryska filmfestivalen i Stockholm i mars. Tyckte den var välgjord men lämnade en känsla av tomhet efter sig. Kanske var det också meningen.

  2. 2 Peter 2 oktober, 2010 kl. 1:14 f m

    Skumt deluxe att jag missat detta inlägget. Intressant läsning. Jag såg den på filmfestivalen här i GBG vintern 2009. Tyckte den var väldigt väldigt bra, och jag är glad att du uppmärksammade rollen av morfadern. En del jag pratat med har tyckts ungå den detaljen, som jag anser är en viktig aspekt i kontrasteringen av ”det gamla och det nya”.

    Vi ska faktiskt se den på skolan på Onsdag. Mitt val! Jo vars, vi har ryska filmkvällar nu. Fint ska det va, inte sant? Hehe. Och jag har nog antagit mig för mycket då jag lovat att hålla en introduktion om filmen på ryska. Om du inte har nåt emot det kommer jag dock göra mitt bästa för att citera din paragraf om Palata No. 6 – det var bra skrivet! Måste rekomendera den till de som kommer.


Lämna en kommentar




Flytt på gång!

Jag håller på och flyttar den här sidan. Än så länge försöker jag komma i håg att publicera inläggen här också, men flytta gärna med mig till blickmotost.se redan nu!