Patriark ur tiden

Innan jag under dagen uppdaterat mig med ryska tidningar hade jag helt missat att rysk-ortodoxa kyrkans högsta ledare, patriark Aleksij II,  i fredags gick ur tiden. Visserligen har jag varit bortrest mesta tiden sedan dess och följt med i nyhetsflödet mindre än vanligt, men helt avskärmad har jag inte varit och efter att ha konsulterat med några personer i min närhet som alltid håller sig väl uppdaterade, som till sin bestörtning missat detta, kan jag ändå konstatera att hans död gått anmärkningsvärt obemärkt förbi. Vad jag har kunnat hitta är det bara SvD  av de större svenska nyhetsmedierna som rapporterat (det kanske är dags att byta morgontidning). Man kan ju jämföra med när påven dog 2005.

Okej, de sörjande i Moskva har räknats i tiotusental och inte hundratusental som i Rom och  rysk-ortodoxa kyrkan är naturligtvis mindre än katolska kyrkan men ändå, lite bevakning hade man väl kunnat kosta på sig. Att vara dess högsta ledare är inte en oviktig post och innebär inte bara religiöst utan också visst politiskt inflytande. I en krönika i St Petersburg times framhålls patriark Aleksij II insats för att sovjetunionens upplösning gick fredligt till, på annat håll tecknar man en bild av en man som stod Kreml nära och välsignade stridsvagnar på väg till Tjetjenien.

Vill man ha en rapport från begravningen som hölls idag, eller spekulationer om efterträdare på patriarkposten, får man läsa ryska sidor, där är det naturligtvis toppnyheter. Den som inte kan ryska kan t.ex. kika här.

Update: Onsdagens DN har faktiskt en liten, liten notis om begravningen. Däremot kan jag inte hitta något i nätversionen.

0 Svar to “Patriark ur tiden”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Flytt på gång!

Jag håller på och flyttar den här sidan. Än så länge försöker jag komma i håg att publicera inläggen här också, men flytta gärna med mig till blickmotost.se redan nu!